komt dat zien

Etsen op bijzonder papier

Waar haalde Rembrandt het kostbare Japanse papier vandaan dat hij bewaarde voor zijn eerste drukken en bijzonderste portretten, zoals de enige ets van zoon Titus? Onderzoekers hebben het antwoord nu gevonden: uit Echizen (nu Fukui), een streek die sinds mensenheugenis bekend stond om zijn traditioneel gemaakte papier uit de bast van onder andere de papiermoerbei. De tekeningen zien er heel anders uit dan op westers papier: licht gekleurd en vaak glad en glanzend.
* REMBRANDTS ETSEN EN JAPANS PAPIER UIT ECHIZEN * Museum Het Rembrandthuis *Jodenbreestraat 4 * 12 juni t/m 20 september *

Portretten van Pijpbewoners

Hij keek zijn ogen uit wanneer hij als jongetje in de auto op zijn vader wachtte, die in de Pijp zijn halfbroertje en halfzusje ging ophalen. Wat hij daar aan mensen voorbij zag komen! Zo had je ze niet in Purmerend, waar hij opgroeide. 35 jaar later struinde fotograaf Ringel Goslinga de straten van de Pijp af en portretteerde buurtbewoners. “Mensen voor wie de tijd lijkt te hebben stilgestaan, alleen de kleding kun je zien dat het niet meer de jaren zeventig zijn.”
CIRCLING * Café Venster 33 * Eerste van der Helststraat 42 * de hele zomer

De achtste onderduiker

Albert Dussel heet hij in Anne Franks dagboek. De 50-plusser Fritz Pfeffer was een van de andere onderduikers in het Achterhuis. Met haar deelde hij een kamer. De twee botsten met elkaar en Anne schreef zelden iets aardigs over hem. Tegelijk met haar en de anderen werd Fritz opgepakt en getransporteerd, om op 20 december 1944 uitgeput te sterven in Neuengamme. Nu kunnen we kennis maken met deze Joodse tandarts uit Berlijn, die zijn zoontje Werner naar Engeland stuurde en zelf tevergeefs een heenkomen zocht in Nederland.
* FRITZ PFEFFER, ANNES KAMERGENOOT * Anne Frank Huis * Prinsengracht 267 * 30 april tot 1 november *

Verboden componisten

Sommigen kregen later een grote naam in de Nederlandse muziekwereld, de meesten bleven onbekend. Maar alle twintig waren ze Amsterdamse componisten, Joods en niet-Joods, die tijdens de Tweede Wereldoorlog werden vervolgd. De muziek die ze maakten was verboden. Acht van hen overleefden de naziterreur niet. Hun levensverhalen worden verteld, met bijzonder archiefmateriaal en filmbeelden. En er is meer: zes zondagochtendconcerten, een boek en een box met tien cd’s.
* COMPONISTEN IN OORLOGSTIJD 2015 * Stadsarchief Amsterdam * Vijzelstraat 32 * 5 juni t/m 23 augustus * concertinformatie: www.stadsarchief.amsterdam.nl

Subcategorieën