Muurvlakte te huur: DRAAGT van Haren’s SCHOENEN Opmerkelijk

Geschreven door Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.     Juni 24, 2011    
2560   0   0   0   0   0

De beroemde muurreclames voor Dubonnet van typograaf, schilder en affichemaker Cassandre hebben in Frankrijk bijna de status van kunstwerken. Ze worden er als cultuurgoed gekoesterd.

Een verrassend gaaf bewaard gebleven Amsterdamse muurreclame die wat sfeer betreft enigszins aan die schilderingen doet denken, is die op de hoek van de Ter Haarstraat en de Bilderdijkstraat. Hier worden de schoenen van Van Haren, een nog altijd bekende schoenenzaak, aangeprezen door een mannetje in de vorm van een schoenzool: het ‘leertipje’.
Van Haren’s Schoenfabrieken te Waalwijk, opgericht in 1929 door Ivo van Haren, verkocht zijn fabrikaat in eigen schoenwinkels.
De heel eigen formule van die winkels bezorgde Van Haren het imago van prijskraker. De schoenen werden namelijk strikt tegen eenheidsprijzen van ƒ 0,95, ƒ 2,95 en ƒ 3,95 aangeboden. Het aanbod van voordelige schoenen sloeg in de jaren dertig zo aan, dat in 1937 de vijftigste winkel en de vierde fabriek werden geopend. Dit werd uitgebreid gevierd met aanbiedingen en een lied van de leertipjes:
“Wij – VAN HAREN’S Tipjes
Dansen blij, met wipjes,
Hupp’len pas na pas
Zijn zoo in ons sas,
Wijl VAN HAREN’S schoentjes,
Keurige fatsoentjes –
Die een ieder draagt
En die elkeen vraagt:
’t Nu al noodig maken
Dat, bij onze zaken
Wordt gevoegd met praal
’t VIJFTIGSTE FILIAAL!!!”

Amsterdam had in 1937 zeven filialen, waarvan twee in de Kinkerstraat (op de nummers 139-141 en 316-318). Naar deze zaken verwijst de reclame in de Ter Haarstraat.
Na de Tweede Wereldoorlog breidde Van Haren gestaag verder uit en omstreeks 1970 had het bedrijf meer dan honderd filialen en diverse fabrieken in Waalwijk en omgeving. Sinds 1985, toen de familie Van Haren de zaak van de hand deed, is het onderdeel van het Duitse concern Deichmann Schuhe. Vijf jaar later werd de productie van schoenen stopgezet en zodoende is Van Haren nu alleen nog een keten schoenenwinkels.
En het leertipje: dat heeft tot in de jaren zeventig dienst gedaan, maar onlangs nog overwoog Van Haren het mannetje weer voor een nieuwe reclame in te schakelen.

Door: Martin Harlaar, Richard Hengeveld, Jan Pieter Koster & Anne Roos

September 2001

Powered by JReviews