Ornamentmeesters Opmerkelijk

Geschreven door Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.     April 16, 2013    
1522   0   0   0   0   0

Dossiers

Dat het boek Ignatius en Jan van Logteren. Beeldhouwers en stuckunstenaars in het Amsterdam van de 18e eeuw er is, mag een klein wonder heten. De prachtig verzorgde pil is het geesteskind van kunsthistoricus P.M. Fischer, maar die mocht de verschijning ervan niet meer meemaken. Met hulp van diverse kunsthistorici werd het werk voltooid, en het lijkt erop dat het niet gemakkelijk overtroffen zal worden. Het boek behandelt de twee beeldhouwers uit de titel, maar geeft daarbij ook een zodanige context van Amsterdamse beeldhouwkunst van de 17de en 18de eeuw dat er van een standaardwerk gesproken kan worden. Hendrik de Keyser, Rombout Verhulst, Artus Quellinus – alle grote maar ook minder grote beeldhouwers hebben hun plek in het boek, wat ons inzicht geeft in de kunst waarop het werk van vader en zoon Van Logteren geënt was. Zo wordt ook de onderschatte beeldhouwer Anthonie Turk (ca. 1660–1725) uitgelicht, een kunstenaar die menig grachtenpand van ornamenten voorzag. De classicistisch georiënteerde Ignatius van Logteren (1685–1732) zou Turk, broer van Ignatius’ moeder overtreffen, zeker toen in zijn werkplaats zoon Jan (1709-1745) aan het werk toog. De vrucht van hun samenwerking kan onder meer worden gezien in het huis aan de Amstel, waar al het beeldhouwwerk plus het smeedwerk van de poort van hun hand is. Van Jans eigen hand zijn onder andere de houten ornamenten van het orgel van de Haarlemse St. Bavo, maar er is nog heel veel meer. Er is eigenlijk zoveel, dat we uit moeten kijken niet te snel al die indrukwekkende grachtenbeelden aan de Van Logterens toe te schrijven.

P.M. Fischer, Ignatius en Jan van Logteren. Beeldhouwers en stuckunstenaars in het Amsterdam van de 18e eeuw. Bezorgd door E. Munnig Schmidt, uitgegeven door Canaletto/Repro-Holland.

Arjan Terpstra

Maart 2006

Powered by JReviews