De Negen Straatjes: van ambacht tot retail Opmerkelijk

Geschreven door Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.     November 09, 2014    
1677   0   0   0   0   0

TEKST: Philip Fokker

Eind augustus verhuisde boekhandel JOOT(Just Out Of Time) na dertien jaar uit de Hartenstraat. De reden: de winkels in de Hartenstraat veranderden en daarmee ook het publiek.

Ik spreek eigenaar Stefan Ruiters op een woensdagochtend in zijn antiquarische boekhandel in de Hartenstraat, onderdeel van de populaire Negen Straatjes. Ruiters zit er alles behalve verslagen bij. Het vertrek uit de winkelruimte heeft hij een tijd op zich in kunnen laten werken en nu hij de knoop heeft doorgehakt maakt melancholie plaats voor enthousiasme over een nieuwe uitdaging.
Ruiters hierover: "Ik ben op zoek naar een woon- en werk ruimte met een postkantoor in de buurt, want ik ga zeker met de boekhandel door. Online komen namelijk de laatste jaren steeds meer bestellingen binnen en het lijkt mij ook fijn om boekenliefhebbers op afspraak langs te laten komen. Echte interesse in boeken, dat is wat ik vooral mis na een geleidelijke verschuiving van het winkelpubliek in de Hartenstraat".

Eind jaren negentig namen de eerste tweedehandswinkels het stokje over van de zaken die traditioneel in de Negen Straatjes zaten: ambachtslieden zoals leerlooiers, bakkers en een smid. Een pionier was tweedehandskledingwinkel Lady Day, waarna designwinkels en ook bijvoorbeeld JOOT volgden. Toen Lady Day haar pand twee jaar geleden verkocht en modeketen Marco Polo het ging huren betekende dat wederom een verandering. Ruiters: "De marketing van de Negen Straatjesdoor de winkeliersvereniging is nu de volgende fase in gegaan. Zij maakte van de buurt een succes waardoor de panden nu interessant zijn geworden voor grote merken en ondernemers. Voor internationale merken is een zogenaamde Flagshipstore vooral reclame voor het merk zelf. Zij kunnen zeggen dat zij in Milaan, Los Angeles en Amsterdam zitten. Hierdoor is het voor hen ook minder belangrijk om puur winstgevend te zijn".

En kunnen er hogere huren worden gevraagd. Hierdoor verschuift de context van de Negen Straatjes en de context van een een winkelbuurt is belangrijk. Ook hier ziet Ruiters een trend: "De insteek voor deze buurt was vroeger ambachtelijk. Daarna werd het tweedehands kleding en kunst en cultuur. Nu zijn we dus aanbeland bij mode en gadgets als belangrijkste insteek. De klant en het publiek veranderen. De negen straatjes zijn een attractie geworden, zeker na het uitkomen van de film Hartenstraat. Rondom de romantische komedie van Sanne Vogel werd een fan-dag georganiseerd. Een van de dames die hier een winkeltje heeft was aan het einde van de dag bijna in tranen want ze had helemaal niets verkocht. Het publiek dat op zo een evenement afkomt en die nu ook het gros van het dagelijks publiek vormt, komt alleen een beetje entourage opsnuiven en om zich heen kijken zonder iets te kopen.

Hoe ziet JOOTer volgens Ruiters over één jaar uit? Hij wil vanuit een semi-gesloten setting online boeken blijven verkopen en daarnaast misschien wel op plekken die hij misschien nu nog niet kan bevroeden. "Misschien ga ik wel meer naar festivals of open ik een pop-up winkel. Ik merk ook dat in het buitenland goeie boeken meer gewaardeerd worden. Na de Offprint beurs in Parijs keerde ik zonder boeken terug naar Nederland, uitverkocht. Ik ga weg met weemoed maar het is goed om een nieuwe stap te zetten. Zoals elke onderneming verandert ook JOOT en na meer dan tien jaar is het tijd voor nieuw elan en een nieuwe verkoopplek, zowel off- als online."JOOT I

Powered by JReviews